Project- en werkgroepen

Begeleiding van projectgroepen en werkgroepen

Projectgroepen worden steeds belangrijker in de studie.

Projectgroepen worden steeds belangrijker in de studie.

Studeren is vaak samenwerken. Effectief samenwerken is echter lastig. Daardoor valt het leerresultaat vaak tegen en is er veel ergernis en frustratie.

Projectgroepen krijgen vanuit de onderwijsinstelling begeleiding waarbij het vooral om de inhoud gaat.

In aanvulling daarop kunnen projectgroepen ook vanuit Daphne begeleiding krijgen. Deze begeleiding is gericht op

  • de aanpak – welke stappen doorlopen moeten worden om tot het resultaat te komen;
  • de samenwerking – welke bijdrage de individuele groepsleden aan het resultaat gaan leveren;
  • de werkafspraken en de manier waarop deze worden vastgelegd; en
  • het nakomen van deze werkafspraken.

Deze begeleiding van project- en werkgroepen kan alleen voor vrouwelijke studentes die open staan voor de Daphne Methode en de consequenties die dat kan hebben voor hun billen.

Het is uiteraard noodzakelijk dat alle groepsleden bereid zijn om eventuele consequenties van hun eigen gedrag te aanvaarden. Als bijvoorbeeld een groepslid ervoor kiest de gemaakte werkafspraken niet na te komen, heeft dat gewoonlijk geen consequenties maar nu wel. In deze begeleiding is het dan logisch en onvermijdelijk dat dit groepslid even apart genomen wordt. Conform de Daphne Methode gaan de billen dan bloot en krijgt dat groepslid een stevig pak billenkoek.

De verrassingen onderweg

Voor studentes die moeite hebben zich aan afspraken te houden is een goed pak op de billen de beste aanpak.

Voor studentes die moeite hebben zich aan afspraken te houden is een goed pak op de billen de beste aanpak.

Vaak betekent het samenwerken in projectgroepen ook veel frustratie. Het blijkt dat sommige groepsleden opeens een heel eigen en andere interpretatie van de gemaakte afspraken hebben, die er meestal toe leidt dat zij niks hoefde te doen. Iedere keer is er wel iemand die de avond ervoor een feestje heeft gehad of stevig heeft doorgehaald met drinken, zodat de voorbereiding helaas niet gelukt is en de bijdrage tijdens de bijeenkomst ook tot een minimum beperkt wordt. De samenwerking die aanvankelijk soepel lijkt te gaan, gaat dan aanzienlijk moeizamer. Vaak is dat te wijten aan de verminderde inzet van één of enkele groepsleden.

De Daphne Methode kan ervoor zorgen dat deze samenwerking eerlijker en prettiger wordt en er meer resultaat wordt bereikt. Het wordt ook spannender. Door het toepassen van spanking kunnen zelfs saaie dingen spannend gemaakt worden.

Cruciaal is natuurlijk dat alle deelneemsters het eens zijn met de begeleiding en de consequenties die dat kan hebben voor hun billen. Er is zeker moed voor nodig om in een groep de discussie aan te gaan over het feit dat sommige deelnemers van projectgroepen herhaaldelijk hun beloftes niet nakomen en profiteren van de inspanningen van anderen zonder daar iets tegenover te tellen. Dat is oneerlijk tegenover de andere deelnemers. In feite is ook te gemakkelijk voor degene die in gebreke blijft en onlogisch dat het vrijblijvend gebeurt en voorbijgaat zonder dat er consequenties zijn.

Met begeleiding wordt het eerlijker en leer je meer

Een groepje van vier studentes op hun studentenkamer.

Billenkoek werkt uitstekend om oneerlijkheid te corrigeren en beter te leren samenwerken.

Door de begeleiding met de Daphne Methode wordt aan het niet nakomen van beloften duidelijke consequenties verbonden. Hetzelfde geldt voor het niet evenredig bijdragen en daarmee onevenredig profiteren van de inspanningen van anderen. Het wordt daarmee eerlijker voor de andere deelnemers, omdat situaties die oneerlijk zijn gecorrigeerd worden.

Ook voor de deelneemster die zich niet aan haar afspraken houdt is het een verbetering. Door het effect van de Daphne Methode wordt het project zeker voor haar een waardevolle leerervaring. Het nakomen van beloftes en werkafspraken is belangrijk. Dat is niet alleen tijdens de studieperiode, maar ook in de periode die daarna komt. Als het nakomen van beloftes geen automatisme is, is het heel goed om dat alsnog te leren. Gelukkig leer je heel snel als je paar keer op je billen hebt gekregen. Op die manier leer je beter samenwerken. Je wordt zo ook een beter gewaardeerd lid van een studieprojectgroep en na je studie een beter gewaardeerde collega.  Op die manier krijg je met een beetje billenkoek meer voor elkaar en dien je een groter belang dan alleen het halen van de studiepunten.

Tot slot wordt de vriendschap binnen de projectgroep meestal blijvend versterkt. Dat komt omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit en met de zelfde regels te maken hebt.

Beginnen met de groepsbegeleiding

Het begin van de begeleiding is voor alle meiden hetzelfde. Voor de eerste keer billenkoek krijgen hoort daarbij.

Het begin van de begeleiding is voor alle meiden hetzelfde. Voor de eerste keer billenkoek krijgen hoort daarbij.

Voor de meiden die al ervaring hebben met begeleiding op basis van de Daphne Methode is het allemaal heel logisch. Het werkt. Het effect van billenkoek is de afgelopen honderden jaren niet veranderd. Als je in een situatie zit waarin je op de goede manier op je billen kunt krijgen, doe je dingen gemakkelijker die je anders wellicht niet gedaan zou hebben. Als dit bij je past voel je je daar prima bij, beter dan zonder ‘dat extra’ het geval geweest zou zijn.

Voor degenen die weten hoe het werkt is het logisch, maar meestal vinden anderen het juist raar. Het is een hele kunst om in een groepje iedereen op dezelfde golflengte te krijgen met een open houding ten aanzien van de Daphne Methode en de werking van discipline en billenkoek.

Hoe dan ook, om uiteindelijk een projectgroep te krijgen met studentes die allemaal bereid zijn om tijdens de samenwerking met de Daphne Methode begeleid te worden, moet er 1 persoon zijn die dit voorstelt en de andere studentes overtuigd van het belang en de voordelen van deze manier van werken.

Voordat het geheel van start gaat, zullen er ongetwijfeld mailtjes uitgewisseld worden om af te spreken hoe alles in zijn werk zal gaan. Deze berichten kunnen worden uitgewisseld tussen de groep en de begeleider van Daphne, zodat iedereen inzicht heeft in de afspraken. In aanvulling daarop kunnen ook individuele berichten uitgewisseld worden, waarin meer persoonlijke vragen en onzekerheden aan bod komen.

Leren wat ‘verantwoording afleggen’ betekent

Samenwerkende studentes.

Samenwerking gaat beter met duidelijke afspraken en zonder vrijblijvendheid.

Als de verwachtingen duidelijk en gelijk zijn, wordt het tijd om te leren wat het betekent om verantwoording af te leggen. Net zoals bij individuele begeleiding moet je weten wat het verschil is tussen vrijblijvendheid en echt verantwoording afleggen. Als iets vrijblijvend is heeft het geen consequenties. In de Daphne Methode betekent verantwoording afleggen dat je echt iets voelt. Op je billen, om precies te zijn.

Pas nadat ieder groepslid gevoeld heeft wat het is om billenkoek te krijgen en op grond daarvan besloten heeft dat de Daphne Methode bij haar past, kan de werkelijke begeleiding aan de projectgroep beginnen.

Het is mogelijk om af te spreken dat alle groepsleden binnen een bepaalde periode van een paar weken een individuele afspraak maken om bij Daphne een eerste keer te doen. Het advies is om als projectgroep de afspraak te maken. De projectgroep gaat dan als geheel naar Daphne. Terwijl de groep in de huiskamer zit en met elkaar kan praten, krijgt ieder groepslid haar beurt. Ze gaat dan met een begeleider apart om te ervaren hoe het is om billenkoek te krijgen. Samenwerking gaat nou eenmaal beter met duidelijke afspraken. Vrijblijvendheid maakt dan plaats voor consequenties.

Ervaren wat billenkoek is

Als je begint met de begeleiding moet je even ervaren wat het is om billenkoek te krijgen.

Als je begint met de begeleiding moet je even ervaren wat het is om billenkoek te krijgen.

Zo’n eerste keer is vergelijkbaar met een eerste keer die alle meiden bij Daphne ondergaan. Na een gesprek en als alles goed voelt wordt je over de knie gelegd. Voor veel meisjes is dit de eerste keer dat ze over de knie liggen met het doel om op de billen te krijgen. Als ze hieraan gewend is en het goed voelt en de eerste rustige klapjes ook goed voelen, worden de billen bloot gemaakt. Immers, in de Daphne Methode wordt de billenkoek altijd op de blote billen van het meisje gegeven.

Vooraf lijkt dit een groot ding, maar in de praktijk valt het altijd mee. Dat komt omdat het in feite niet bijzonder is, maar gewoon zoals het hoort. Als alles goed gaat en goed voelt (en dat doet het eigenlijk altijd) legt de begeleider de regels uit die gehanteerd zullen worden. Dat zijn dezelfde regels die voor alle meiden gelden. Op grond van die regels en de keuzes die je daarin maakt weet je of je op de billen gaat krijgen. De belangrijkste regel is dat je je aan je afspraken moet houden.

De eerste keer wordt altijd afgesloten met een voorbeeld hoe billenkoek voor straf voelt. Gedurende een minuut of twee krijg je een pak op je blote billen op normale strafsterkte, precies zoals je dat in de toekomst zult krijgen als je besluit om verder te gaan en je straf hebt verdiend en zoals ieder meisje bij Daphne op haar billen krijgt.

De meiden in de projectgroepen die al met Daphne bekend zijn en dus hun eerste keer al gehad hebben, gaan op hun beurt ook even apart met de begeleider en krijgen dan net als de overige groepsleden een stevig pak op hun blote billen.

Na de eerste keer billenkoek krijgen

Die meisjes die nadenkend kijken.

Meiden die weten hoe het voelt om op de billen te krijgen, weten ook dat het helpt om beter met de studie bezig te zijn.

Het uiteindelijk resultaat is dat alle deelneemsters van de projectgroep met gloeiende billen in de huiskamer zitten.

In het nagesprek kunnen de ervaringen uitgewisseld en vergeleken worden. De meeste meiden vinden het nagloeiende gevoel niet onprettig. Natuurlijk doet het even enorm zeer als je echt straf op je blote billen krijgt, maar het is nu ook logisch en duidelijk waarom het zo goed werkt. Meiden die zelf gevoeld hebben wat het is om op de billen te krijgen, begrijpen ook dat het helpt om beter met de studie bezig te zijn. Het doet dus wel even zeer, maar je hebt er ook veel aan.

Bovendien is er de opluchting dat de eerste keer voorbij is . Het gaat nu om de ervaring en de conclusie dat het inderdaad bijzonder is en past.

Tot slot weet ieder groepslid wat de regels zijn waar ze zich tijdens het project en de begeleiding aan moet houden. Ze weten ook wat de consequentie is als ze besluit dit niet te doen: ze krijgt dan een stevig en volwassen pak billenkoek op haar blote billen.

Tot slot worden tijdens deze bijeenkomst de eerste samenwerkingsafspraken gemaakt.

Werkgroepbijeenkomsten

Tijdens de bijeenkomsten moet er natuurlijk wel goed gewerkt worden.

Tijdens de bijeenkomsten moet er natuurlijk wel goed gewerkt worden.

Er moet natuurlijk ook gewerkt worden. Er worden afspraken gemaakt wanneer de bijeenkomsten zullen zijn. In beperkte mate kan dit op de locatie van Daphne in Utrecht, maar meestal zal de bijeenkomst bij iemand thuis of op de faculteit zijn.

Meestal is het niet nodig dat de begeleider bij de bijeenkomsten aanwezig is.

Per keer is een deelneemster de rapporteur. Ze maakt een kort verslag, waarbij steeds per deelneemster de voorbereidingen voor de bijeenkomst aan bod komen en de nieuwe afspraken voor de volgende keer. In het eerste gedeelte wordt opgesomd in welke mate iedereen zich aan haar afspraken heeft gehouden en gedaan heeft wat ze had moeten doen. In het tweede gedeelte worden de nieuwe werkafspraken voor de volgende keer genoemd.

Dit verslag wordt na afloop naar alle deelneemsters gestuurd en naar de begeleider. Hierdoor is de begeleider ook goed op de hoogte van het verloop en de voortgang binnen de projectgroep.

Correctie als nodig

Niet nagekomen beloftes worden geëvalueerd met een goed gesprek en een pak op de billen.

Niet nagekomen beloftes worden geëvalueerd met een goed gesprek en een pak op de billen.

Uit het verslag van de wisselende rapporteur is steeds duidelijk hoe het met de inzet van alle deelneemsters staat. Er wordt dan vooral gelet op situaties waarbij gedane beloftes niet nagekomen worden.

Met iedere studente waarbij de inzet niet volgens afspraak en verwachtingen is, wordt er zo snel mogelijk een afspraak gemaakt. Ze krijgt volgt dan een indringend gesprek met de begeleider over de inzet tot nu toe. Het is ook belangrijk om te bespreken hoe die inzet in de nabije toekomst zal gaan. Meestal is er ook een goede reden om straf te geven. De studente gaat dan over de knie om een flink pak op haar blote billen te krijgen. Daarmee wordt ook de kans groter dat de studente zich in de toekomst beter voor het project zal inzetten.

Als de bijeenkomst op de locatie van Daphne plaatsvindt en er is een begeleider beschikbaar, kan er lik-op-stuk plaatsvinden. Iedere studente die zich niet aan haar afspraken heeft gehouden wordt even apart genomen en gaat dan direct over de knie om een flink pak billenkoek op haar blote billen te krijgen. De beste manier om ongewenst gedrag bij te sturen.

Het resultaat telt

Als je met wat billenkoek voor een mooi en belangrijk resultaat kunt zorgen, is het de inspanning meer dan waard.

Als je met wat billenkoek voor een mooi en belangrijk resultaat kunt zorgen, is het de inspanning meer dan waard.

Natuurlijk heb je altijd het inhoudelijk leereffect van een studieproject. Het is niet voor niks een verplicht onderdeel van je studie. Als je een studieproject uitvoert met begeleiding volgens de Daphne Methode kun je er meer leerervaringen aan ontlenen:

  • dat samenwerking leuker is als iedereen iets toevoegt aan het resultaat;
  • dat het eerlijker en volwassener is als je verantwoordelijk wordt gehouden voor de afspraken die je maakt;
  • dat er vanuit straf echt een effect en een werking uitgaat;
  • dat meiden die weten dat ze op hun billen kunnen krijgen zich echt anders gaan gedragen en dingen gaan doen die ze anders niet gedaan zouden hebben – wat precies de bedoeling is;
  • dat meidenbillen helemaal beschikt zijn voor het ontvangen van billenkoek.

Degenen die al ervaring hadden met spanking wisten dat allemaal al lang. Voor degenen waarbij deze ervaring nieuw was, zal het meer een verrassing zijn geweest.

Misschien zijn er meiden die gedurende het project op hun billen hebben gekregen terwijl ze daar niet echt blij mee waren. Ze hebben in ieder geval een mooi resultaat om op terug te kijken. Het feit dat het project succesvol is afgesloten maken een paar klappen op de billen meer dan goed.